Michelin däck
Du hittar knappast ett större urval av däck än sortimentet från Michelin. De har i stort sett alla typer och storlekar. Michelins kärnområden är säkerhet, pris och miljö. Säkerheten kan styrkas med att det bland annat finns tester, som visar att bromssträckan på våta vägar förkortas med upp till 6 meter jämfört med andra tillverkare. Du sparar på bränsle eftersom Michelin fokuserar på att däcken har mindre rullmotstånd. Däcken är också utformade för att hålla länge, vilket är bra för miljön.
Varför ens oroa sig för däck?
När det gäller körsäkerhet är däcken och bromsarna bilens viktigaste komponenter, eftersom det är de som bromsar bilen. De flesta däck fungerar bra i vardagliga situationer, men under svåra förhållanden kan du märka skillnaden mellan bra och dåliga däck. Med andra ord kan bra däck vara skillnaden mellan säker körning och en bilolycka.
Populära produkter:
Mycket mer med Michelin
Som en av världens största och mest kända däcktillverkare är Michelin ett stort namn på den internationella marknaden, som har gjort ett positivt intryck på både vanliga bilar och bilracing på högsta nivå. Michelin är också tillverkaren med flest internationella priserna för sina produkter inom däckindustrin. Företaget har för närvarande 3 500 däckmodeller och producerar mer än 150 miljoner däck årligen, och står bakom däckmärken som BF Goodrich och Kleber. Alla dessa märken är kända för att ha bra grepp, både på våta och torra vägar, och att de är mycket miljövänliga. Detta sker bl a genom att minska rullmotståndet och därmed minska bränsleförbrukningen.
I grund och botten har Michelins produkter tre kärnområden:
- Säkerhet: Däcken är utformade för att skapa säkerhet och körkomfort. De flesta däck kan användas under normala förhållanden, men under svåra förhållanden märker du verkligen skillnaden mellan vanliga däck och Michelindäck. På våta vägar kan rätt däck förkorta bromssträckan med upp till 6 meter
- Värde: Priserna på Michelindäck är inte de lägsta, men de är en bra investering. Förutom den ovannämnda säkerheten håller däcken längre och behöver därför inte bytas ut så ofta och samtidigt hålls bränsleförbrukningen nere, vilket ger stora besparingar på lång sikt.
- Miljö: Genom att byta däck mer sällan skyddas naturen på grund av mindre resursförbrukning, både för däck och bränsle.
Tester och däcktyper
Vilka däck du ska använda beror på vilken bil du kör. I grund och botten finns det två typer av däck som fortfarande tillverkas och används:
- Diagonala däck används främst för veteranbilar
- Radialdäck i stål är överlägset de vanligaste idag, och det finns i ett antal olika typer:
- Slitbanedäck: Dessa däck är återvunna grundkonstruktioner av gamla däck där nya slitbanor sätts på.
- Run-flat-däck: Dessa däck används på bilar som Mercedes och BMW. Man kan köra på dessa däck trots punkteringar. Denna typ av däck är dock endast typgodkänd för några få bilar.
- Tätningsdäck har ett extra lager botyl inuti däcket, vilket innebär att däcket inte punkterar så lätt. Fastnar det t ex en spik i däcket, kan den helt enkelt dras ut och sedan lappar däcket mer eller mindre sig själv.
Generellt kan man säga att ju mer mönster ett däck har, desto bättre. Av ovanstående har tätningsdäck mest slitbana, medan slitbanedäck har minst, och därför är slitbanedäck den minst använda däckformen idag. Oavsett vilken typ av däck du behöver, ska de mest mönstrade däcken monteras på bakaxeln.
Däck – det du behöver veta
Bilfabriken monterar däck på bilen för att optimera dess köregenskaper. Tyvärr finns det inget magiskt däck som kan täcka alla typer av körning lika bra. Vilket är det bästa däcket för dig och din bil beror mycket på temperament och dina körvanor. Kör du mestadels stadskörning, motorvägskörning, landsvägskörning eller är det en blandning av flera former? Dessutom ska du tänka på vad du tycker är viktigt med däcken. Ska de vara tysta, stå mycket fasta på vägbanan, ha lång eller grön hållbarhet. Det finns många saker att tänka på med däck.
Du får endast använda däckstorlekar som är typgodkända för din bil. Men du får ändå montera en annan dimension så länge den ligger inom ett index på +/- 5% av rullningsomkretsen och att det minsta erforderliga belastningsindexet bibehålls. Du bör dock alltid hålla rull-omkretsen så nära den typgodkända som möjligt, oavsett om du väljer Michelin eller någon annan av våra utvalda tillverkare.