Däckinformation
Så läser man av däcket:
På utsidan finns det ett brett utbud av information, som berättar något om däcket i fråga.
Storleken på däcket skrivs till exempel enligt följande: 195/65R15.
195 är däckets bredd i millimeter.
65 är däckets höjd och motsvarar 65% av däckets bredd.
R är däckets design (R står för radialdäck).
15 är storleken på fälgen.
Dessutom finns denna information på däcket:
W är en hastighetssymbol och visar hur hög hastighet däcket är godkänt att köra (V är upp till 240 km/h, W är upp till 270 km/h och ZR är över 240 km/h).
RF står för Reinforced - vilket betyder förstärkt.
XL står för Extra Load.
M + S är termen för vinterdäck/helårsdäck.
Det rekommenderas att vinterdäck också har en symbol med berg och snö för att visa att de är bäst lämpade för vinterkörning.
Alla däck har också en DOT-kod på sidan av däcket.
Koden visar när däcket tillverkades.
Från år 2000 är koden fyra siffror istället för tre siffror.
De två första siffrorna anger produktionsveckan, medan de två sista visar året.
Det är mycket viktigt att däcktrycket är anpassat till bilens monterade däckstorlek, liksom hur mycket ballast du kör med.
När du har köpt däck/hjul ska du som kund säkerställa korrekt däcktryck, eftersom det är individuellt från bil till bil.
DackogFalg.se rekommenderar Continentals däcktrycksguide se mer här:
http://www.conti-luftdruck.de/index.php?gelesen=1
Speedindex:
En bokstav kan läsas på alla däck som anger hastighetskoden som motsvarar däckets topphastighet.
Nedan följer vad bokstaven betyder.
Hastighetsindex | Godkända hastighet i KM/T |
---|---|
F | max. 80 km/t |
G | max. 90 km/t |
J | max. 100 km/t |
K | max. 110 km/t |
L | max. 120 km/t |
M | max. 130 km/t |
N | max. 140 km/t |
P | max. 150 km/t |
Q | max. 160 km/t |
R | max. 170 km/t |
S | max. 180 km/t |
T | max. 190 km/t |
H | max. 210 km/t |
V | max. 240 km/t |
W | max. 270 km/t |
Y | max. 300 km/t |
ZR | over. 240 km/t |
Load index:
Ett load index kan avläsas på alla däck, vilket indikerar hur mycket däcket kan bära uppmätt i kg per st. Siffran kan oftast hittas strax före hastighetsbokstaven.
Det är viktigt att den totala vikten för alla 4 st. uppfyller bilens krav och inte minst axeltrycket per axel.
Nedan finns ett diagram för olika däcks load index.
Däckets load index | Belastning i kg: |
---|---|
60 | 250 |
61 | 257 |
62 | 265 |
63 | 272 |
64 | 280 |
65 | 290 |
66 | 300 |
67 | 307 |
68 | 315 |
69 | 325 |
70 | 335 |
71 | 345 |
72 | 355 |
73 | 365 |
74 | 375 |
75 | 387 |
76 | 400 |
77 | 412 |
78 | 425 |
79 | 437 |
80 | 450 |
81 | 462 |
81 | 462 |
82 | 475 |
83 | 487 |
84 | 500 |
85 | 515 |
86 | 530 |
87 | 545 |
88 | 560 |
89 | 580 |
90 | 600 |
91 | 615 |
92 | 630 |
93 | 650 |
94 | 670 |
95 | 690 |
96 | 710 |
97 | 730 |
98 | 750 |
99 | 775 |
100 | 800 |
101 | 825 |
102 | 850 |
103 | 875 |
104 | 900 |
105 | 925 |
106 | 950 |
107 | 975 |
108 | 1000 |
109 | 1030 |
110 | 1060 |
111 | 1090 |
112 | 1120 |
113 | 1150 |
114 | 1180 |
115 | 1215 |
116 | 1250 |
117 | 1285 |
118 | 1320 |
119 | 1360 |
120 | 1400 |
Mönsterdjup:
Lagen föreskriver minst 1,6 mm, men yrkesverksamma är överens om:
Minst 2 mm på sommardäck och minst 3 mm på vinterdäck (lagkrav i Sverige, Norge och Finland).
Vattenplaning:
Om du har breda däck (205 mm eller mer) eller kör med hög hastighet är rekommendationen:
Minst 3 mm på sommardäck och minst 4 mm på vinterdäck.
Däcktryck:
Kontrollera det varje månad och innan du åker på semester eller längre resor.
Det är bäst att kontrollera däcktrycket när däcken är kalla.
Däcktrycket ökar när däcken blir varma.
För lågt däcktryck resulterar i sämre styr- och bromsförmåga samt ökad bränsleförbrukning.
Om däcktrycket är för lågt, finns det en risk att däcket blir för varmt och spricker.
På de flesta bilar finns en etikett med däcktryck vid en dörren eller tankluckan.
Rekommenderat däcktryck anges alltid i bilens manual.
Däcktrycket ges vanligtvis vid normal och full belastning.
Använd informationen för full belastning när det bilen är lastad.
Om däcktrycket endast ges vid normal belastning kan det med fördel höjas med 0,2 bar vid full belastning.
Om du eftermonterar bredare däck än vad bilen tillverkades med (205 mm eller mer) kräver det något högre tryck än vad som anges i bruksanvisningen - ofta 0,2 bar högre.
Onormalt slitage på däckets mitt kan bero på både för högt eller för lågt däcktryck.
Var noga med att öka däcktrycket med 0,2 bar när du använder vinterdäck.
Observera att reservhjul och däck på husvagnar måste ha ganska höga däcktryck - vanligtvis runt 4 bar.
Däck, reparationer och reparationer:
Om ett punkterat däck repareras med en lappning/sprayburk eller om däcket förseglas från utsidan utan invändig inspektion, är detta ENDAST en tillfällig åtgärd, avsedd att få bilen till närmaste verkstad, med högst 80 km/h.
Detsamma gäller vid reservhjul eller reservhjul där däcket är av annan typ än bilens övriga däck.
Däcket MÅSTE alltid tas bort från fälgen under permanent däckreparation så att invändig inspektion är möjlig.
Om det inte uppstått några följdskador på grund av punkteringen bestäms det om däcket kan repareras.
Permanent däckreparation måste göras på insidan av däcket.
Den bearbetade skadeskanalen är fylld med ett vulkaniserande material och täckt med en lämplig täckflik.
Runflat-däck:
Vissa nyare bilmodeller kan ha däck monterade på fabriken som man kan köras med efter en punktering.
Däcken kallas “RunFlat” eller liknande.
Bruksanvisningen innehåller information om hur långt och hur snabbt du kan köra på däcket efter en punktering.
Kontakta en specialverkstad så snart som möjligt.
Bilar med denna typ av däck måste ha ett larmsystem som varnar för ett minskat däcktryck.
Bilar utan larmsystem får inte använda däck av typen “RunFlat”.
Sommardäck på sommaren - vinterdäck på vintern:
Om du kör hela året rekommenderar vi att du byter till vinterdäck på vintern.
I Tyskland måste du köra med däck som är lämpliga för säsongen - gäller även utländska fordon.
I Sverige och Finland finns krav på vinterdäck under perioden 1/11-31/3.
Både vinterdäck och helårsdäck är märkta med M + S (Mud + Snow).
Om däcket är märkt med en snöflingesymbol har det minst 7% bättre vinteregenskaper än M + S-märkta däck.
Vinterdäck kontra sommardäck:
Cirka. 40% kortare bromssträcka på is, vid 50 km/h är bromssträckan vanligtvis 40 meter kortare.
Cirka. 25% kortare bromssträcka på snö, vid 50 km/h är bromssträckan vanligtvis 10-15 meter kortare.
Cirka. 12% längre bromssträcka på torra vägar, vid 50 km/h är bromssträckan vanligtvis 1 meter längre och vid 100 km/t typiskt 5 meter längre.
Cirka. 10-20% längre bromssträcka på våta vägar, vid 50 km/h är bromssträckan vanligtvis 1 meter längre och vid 100 km/t typiskt 7 meter längre.
Vinterdäck har betydande fördelar på vägar med snö eller is, men kom ihåg att sakta ner lite på torra och våta vägar.
Regler för vinterdäck i andra länder:
I länder runt om i Sverige måste du vara medveten om de regler som gäller för användning av vinterdäck.
Norge:
Den norska trafiklagen säger: "När föraren tycker det nödvändigt får ett motorfordon inte användas utan att hjulen är säkrade med tillräckligt grepp med hjälp av dubbar, snökedjor eller liknande".
Dvs. att du måste använda vinterdäck eller dubbdäck och se till att du har snökedjor i bagageutrymmet.
Det finns en risk att avvisas vid färjorna till Norge om du inte har tillräckligt med vinterutrustning för fordonet, det är ett minimum med snökedjor.
Finland:
Vinterdäck är obligatoriska under perioden 1/12 till 29/2.
Tyskland:
I Tyskland antogs en lag i november 2010 som skärper kravet på användning av vinterdäck när vädret övergår till vinter.
Reglerna för användning av vinterdäck gäller när det är slask, snö, is- och islager på vägen eller halt väglag på grund av is eller frost.
Frankrike:
Dubbdäck och snökedjor är tillåtna från 11 november till sista söndagen i mars för fordon under 3,5 ton. maxhastighet med dubbdäck och snökedjor är 90 km/h.
Snökedjor är obligatoriska på vägsträckor med en rund blå skylt med "ett vitt däck med snökedjor".
Vinterdäckets minsta djup måste vara runt 1,6 mm.
Om det finns en fara för säkerheten kan du riskera att bilen beslagtas.
Schweiz:
Det är förbjudet att använda dubbdäck på motorvägar och motortrafikleder, men det är tillåtet genom San Bernardino och St. Gotthards vägtunnlar.